Het voelde goed

Naast Diginetwerk kon eGem ook de verbindingen regelen naar onze Hosted VoIP omgeving. Het totale verhaal, inclusief de prijs, is gewoon goed gevallen.

Gemeente Steenbergen gaf in het voorjaar van 2016 opdracht aan eGem voor de levering voor IPVPN en Diginetwerk verbindingen. Tegen het einde van het jaar maken Johan Klink (Informatiemanager) en Wietse Hensen (systeem- en netwerk engineer) van gemeente Steenbergen samen met eGem de balans op.

Wat zijn de redenen geweest om te kiezen voor eGem?
Johan vertelt: “Het belang van betrouwbare en veilige gegevensuitwisseling tussen gemeenten en landelijke overheden neemt toe. Het verhaal van eGem over de Generieke Digitale infrastructuur (GDI) tijdens een VIAG bijeenkomst sprak mij daarom aan. Zeker omdat er met Diginetwerk als belangrijk onderdeel van de GDI toekomstvastheid en keuzevrijheid wordt geboden aan gemeenten.”

Maar wat gaf de doorslag?
Johan hoort veel onvrede bij gemeenten over de huidige gang van zaken, met name het gebrek aan concurrentie. “eGem brengt nu juist met Diginetwerk de door gemeenten gevraagde keuzevrijheid. Op dat moment moet je stoppen met klagen en moet je wat gaan doen om het patroon te doorbreken. Keuzes maken qua beleid en daadwerkelijk de stap durven te zetten, horen daar dan gewoon bij. Ik heb de mensen van eGem daarom uitgenodigd bij ons in Steenbergen.”

Hoe ging dat gesprek?
“Het voelde goed” vertelt Johan.

“Naast Diginetwerk kon eGem ook de verbindingen regelen naar onze Hosted VoIP omgeving. Bovendien was een goede redundantie voor ons een belangrijke eis. eGem bood standaard de mogelijkheden om de verbindingen via verschillende telecomproviders te ontsluiten. Op deze manier heb je ook echte redundantie en ben je telecomprovider onafhankelijk. Het totale verhaal, inclusief de prijs, is gewoon goed gevallen.” 

Hoe kijk je naar de toekomst?
Johan: “Wij brengen in 2017 de overige overheidsprocessen over naar het Diginetwerk via eGem. Op deze manier kunnen wij gecontroleerd en gefaseerd de boel overzetten. Wij nemen hier geen enkel risico. Enkele diensten kunnen wij dan vrij snel opzeggen. Op deze manier besparen wij een hoop kosten en zijn wij aangesloten op de Generieke Digitale Infrastructuur op de manier zoals, en met wie, wij dat willen.”

Wat viel op bij de implementatie?
Wietse vertelt: “De doorlooptijden zijn korter dan wij gewend zijn. Zelfs toen wij nog sneller wilden, bleek een telefoontje met eGem soelaas te bieden met een razendsnelle oplevering als resultaat.

Ook op het moment dat wij een techneut van eGem snel wilden bijschakelen, kon dat gewoon bij eGem. Dat is mij erg positief bijgebleven. De lijnen zijn kort en je kan gewoon mensen bellen en, niet onbelangrijk, ze bellen ook terug! Dat is wel prettig.”

Durfde je zaken te doen met eGem?
Johan geeft aan dit besluit intern goed besproken te hebben op alle niveaus. “eGem kent de klappen van de zweep en deze mensen hebben eerder met het bijltje gehakt. eGem heeft de kennis en kunde in huis. Zowel op technisch als op het gemeentelijke vlak. Het blijft hoe dan ook een bijzondere markt. Daar moet je toch een beetje van zijn.”

Wat is het advies aan eGem?
Wietse: “Blijf kort op de bal zitten. Houdt de lijnen kort en blijf je houden aan je afspraken. eGem blijft dan een positieve uitzondering ten opzichte van andere bedrijven. Dat maakt en houdt jullie uniek.” 

En wat wil je meegeven aan andere gemeenten?
Johan: “Durf de stap te maken. Het loont.”

“eGem brengt nu juist met Diginetwerk de door gemeenten gevraagde keuzevrijheid. Op dat moment moet je stoppen met klagen en moet je wat gaan doen om het patroon te doorbreken.

Keuzes maken qua beleid en daadwerkelijk de stap durven te zetten, horen daar dan gewoon bij.”

 

Durft u de stap te maken?

Contact ons