eGem-pas maakt logische en fysieke toegang eenvoudig en veilig

Inleiding

Al enkele jaren wordt binnen de Rijksoverheid de Rijkspas gebruikt. Echter werd deze pas tot voor kort enkel toegepast voor fysieke toegang en/of follow-me printing. Voor de logische toegang (de computer systemen en data) gebruikte men naast de pas een gebruikersnaam/wachtwoord authenticatie of (weer) een ander token.

Dit creëert een hoop gebruikers ongemak en schijnveiligheid. Indien men een te stringent wachtwoord beleid afdwingt dan komt het regelmatig voor dat medewerkers hun wachtwoorden zullen opschrijven of hun wachtwoorden vergeten. De tijd dat mensen door dat laatste niet kunnen inloggen moet worden verholpen door de helpdesk die een tijdelijk wachtwoord moet uitgeven. Dit kost de overheid veel tijd en geld. Daarnaast leidt het aanschaffen en beheren van additionele tokens (USB, OTP,..) tot flinke extra kosten. Bij gemeenten is dit niet anders.

Probleem en gedoe:

Elke gemeente heeft een eigen oplossing. Hoe werkt uw gemeente? Heeft men veilige toegang tot:

  • Het nieuwe werken
  • Plaats onafhankelijk werken (thuis of in andere overheid gebouwen)
  • Gebouwen
  • Kluisjes
  • Parkeergarage of fietsenstalling
  • Digitale ondertekening of encryptie van email, bijlagen of PDF’s
  • Betalen in de kantine
  • Tijdregistratie
  • Follow-me printing
  • Single Sign On
  • Beveiliging van eigen “Devices”

En ga zo verder. Elke keer komt er iets bij en raakt men verwikkeld in het grote en verschillende aantal oplossingen. Soms ligt het bij de IT afdeling, dan weer bij personeelszaken of facilitaire zaken of bij de afdeling zelf.

Oplossing

Door de eGem-pas optimaal in te zetten (fysieke en logische toegang) kunt u met 1 pas en 1 beheersysteem:

  • Het gebruikersgemak verhogen
  • Kosten besparen op hardware en werkprocessen
  • Kosten besparen op monitoring
  • Veiligheid verhogen (optimale 2-factor authenticatie)
  • Beveiliging bewustzijn vergroten
  • Toegang regelen voor tijdelijke medewerkers
  • Removal Behaviour (systeem te vergrendelen als men de werkplek verlaat om bijvoorbeeld te gaan lunchen)
  • Niet elke 6 weken weer een nieuw password instellen

Waarom eGem en AET?

eGem kent de gemeentemarkt en levert veilige verbindingen over Diginetwerk. In de wet GDI is opgenomen dat we als overheid veilige voorziening, zoals Diginetwerk, in gaan zetten. We vinden dat dit zelfs op wettelijk niveau geregeld moet worden. eGem helpt gemeenten daarbij en zorgt dat allerlei cruciale diensten over veilige verbindingen kunnen verlopen. Zo wordt het een veilige ‘turn-key oplossing’ metmaximale oog voor veiligheid en gebruikersgemak

Over AET Europe

Over AET Europe AET Europe is een Nederlands software bedrijf met focus op IT-beveiliging. Opgericht in 1998. Het bedrijf ontwikkelt software voor de implementatie en het gebruik van security elementen (bijvoorbeeld smart cards, tokens) en certificaten. De producten worden gebruikt bijde (Nederlandse) overheid (‘Rijkspas’), gezondheidszorg (‘UZI-pas’), financiën en ondernemingen. AET Europe levert haar state-of-the-art beveiligingsoplossingen voor client, server en mobiele omgevingen. AET werkt ook samen met bijvoorbeeld NEDAP voor fysieke toegangsoplossingen.

Voor meer informatie over AET Europe, bezoek de website www.aeteurope.com.

Meer weten?

Ontvang binnen enkele dagen een vrijblijvende offerte.