Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
Per 1 januari 2021 is de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking getreden. Een van de doelen is een betere ontsluiting van gegevens zodat de schuldhulpverlening nog effectiever en efficiënter georganiseerd kan worden. De voormalige Wgs ging ervan uit dat inwoners zelf informatie aanleverden, zodat de gemeente hier vervolgens een plan van aanpak voor schuldhulpverlening mee kon maken. Deze inlichtingenplicht werkte echter vertragend, leidde tot langere wacht-en doorlooptijden en soms ook tot uitval.
Wgs-inlezen
Stichting Inlichtingenbureau (IB) heeft daarom de opdracht gekregen informatie uit verschillende landelijke bronnen beschikbaar te stellen aan de afdeling schuldhulpverlening bij gemeenten. Stichting Inlichtingenbureau fungeert hierbij als centraal knooppunt voor gemeenten. Deze informatie wordt, in samenwerking met het BKWI, via een geautomatiseerde applicatie-naar-applicatie (A2A) koppeling, ook wel inleesfunctionaliteit genoemd, beschikbaar gesteld. Op deze manier komen gegevens van de inwoner direct digitaal in de eigen, gemeentelijke applicatie beschikbaar. Hierdoor kan het schuldhulpverleningsproces eenvoudiger en sneller in gang gezet worden voor de burger.