Sneller en betrouwbaarder
Volgens Artikel 46 van de Woningwet mogen woningcorporaties nu het burgerservicenummer (BSN) gebruiken bij de inkomenstoets. Woningzoekenden kunnen hun inkomens- en identificatiegegevens delen met de woningcorporatie of woonruimteverdeler door simpelweg een opdracht te bevestigen in hun persoonlijke account op MijnOverheid, met behulp van DigiD. Dit proces is efficiënt en gebruikersvriendelijk.
Deze vernieuwde aanpak levert zowel voor de woningcorporaties als voor de woningzoekenden aanzienlijke tijdwinst op, omdat het downloaden of afdrukken van documenten niet meer nodig is. De beslissing om de inkomenstoets digitaal te laten verlopen ligt bij de woningzoekende zelf, en heeft geen invloed op de uitkomst van de huuraanvraag.
Aanvraagprocedure voor woningcorporaties en woonruimteverdelers
Wat betreft de aanvraagprocedure: Woningcorporaties en woonruimteverdelers die onder de Woningwet vallen, kunnen gebruikmaken van dit systeem, mits zij een specifieke aanvraagprocedure doorlopen en aan de gestelde voorwaarden voldoen. Aedes, de vereniging van woningcorporaties, biedt ondersteuning en informatie aan de corporaties bij het voorbereiden op en het gebruik van het systeem voor het delen van inkomensgegevens.
Tot slot, een interessant detail: Sinds 1 januari 2021 hebben woningzoekenden in de regio’s Haaglanden, Utrecht en Rotterdam in een pilotfase al ervaring opgedaan met deze snellere en veiligere methode van het delen van inkomensinformatie voor de aanvraag van een sociale huurwoning. De reacties waren positief: de meerderheid gaf de voorkeur aan deze nieuwe aanpak boven de oude methode, voornamelijk vanwege het gebruiksgemak.